برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
گروه صنعتی ناب

لوله مانیسمان | قیمت لوله مانیسمان

لوله مانيسمان | قيمت لوله مانيسمان

روش‌های تولید لوله بدون درز
ریخته‌گری گریز از مرکز (Centrifugal Casting)
در این روش فلز مذاب به قالب چرخنده ریخته می‌ شود و با توجه به ساختار دستگاه و میزان نیروی گریز از مرکز وارد شده، فلز مذاب به سمت دیوارۀ قالب حرکت می کند. در همین حال انجماد از دیواره های قالب آغاز می‌ شود. ضخامت نهایی دیوارۀ لوله‌ مانیسمان تولید شده تابعی از سه پارامتر اصلی است: حجم مذاب اولیۀ ورودی، میزان دور بر دقیقۀ موتور دستگاه و میزان نیروی اعمالی.
برای تولید لوله بدون درز به این روش، باید به بحث سیالیت فولاد مذاب توجه ویژه ای داشت. چرا که فولاد در حالت مذاب دارای ویسکوزیته و چسبندگی کم و سیالیت و روندگی بالایی است. بنابراین روش ریخته گری گریز از مرکز برای ساخت لوله نیازمند کنترل‌ های محیطی و دستگاهی زیادی است. با توجه به سیالیت مذاب فولاد، در حال حاضر این روش در ایران مرسوم نیست.
ریخته گری پاششی (Spray casting)
از این روش بسیار کم استفاده می شود؛ بنابراین توضیحی مختصر از آن ارائه می دهیم. برای تولید لوله از این روش، پس از تعیین جنس متریال، مواد مذاب را داخل یک محفظۀ لوله ای شکل می ریزند. سپس درون محفظه را از گاز نیتروژن پر می کنند. به این صورت که در حالی که لوله می چرخد، یک نازل نیتروژن را روی میله می پاشد. قطر داخلی لولۀ تولیدی با قطر این میله برابر است. مواد مذاب به داخل پاشیده می شوند و با کنترل مقدار آن‌ها می توان ضخامت لولۀ نهایی را تنظیم کرد.
اکستروژن شمش‌های فولادی (Extrusion)
برای تولید لوله بدون درز به این روش، ابتدا یک قطعه شمش را در کوره تا دمای 1300 درجۀ سلسیوس حرارت می دهند. سپس با وارد شدن سنبۀ میله ‌ای نوک تیز به مرکز شمش گداخته ‌شده، لوله ‌ای بدون درز تولید می شود. در مرحلۀ بعد با غلتک ‌هایی مخصوص، عملیات نورد و کشش اعمال می شود. تا ضخامت، قطر و طول مورد نظر به دست آید.
در آخر پس از تولید، این نوع لوله‌ ها تحت عملیات حرارتی و تنش‌ زدایی قرار می‌ گیرند. در صنعت این فرایند به روش مانیسمان معروف است و رواج زیادی دارد. تولید لوله مانیسمان طبق استاندارد API5L انجام می گیرد. حداکثر سایز تولیدی لوله های بدون درز 24 اینچ است که گاهأ تا سایز 42 اینچ نیز ساخته می شوند.
عملیات پایانی
به کلیه لوله های بدون درز در مرحلۀ پایانی ساخت و تولید، پوشش یا اصطلاحا لاک سیاه رنگ (Black varnish) زده می شود. در صورت نیاز به پوشش گالوانیزه (Hot deep Galvanized) ابتدا سطح لوله سندبلاست (sandblast) شده، سپس عملیات پوشش دهی گالوانیزه نیز اعمال می شود. در عملیات سندبلاست ماسه هایی که خاصیت سایندگی دارند را به صورت پر فشار به روی لوله ها می پاشند تا سطح لوله مانیسمان کاملاً از زنگ زدگی و پوسیدگی پاک شود.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست ؟
تفاوت لوله مانیسمان و درزدار
تفاوت لوله بدون درز و درزدار به طور کلی انواع روش تولید لوله فولادی به دو دسته بدون درز و درزدار تقسیم بندی می شوند .لوله فوالدی بدون درز در اصطالح به لوله مانسمان یا سیم لس (less-seam (معروفند. در فرایند تولید این دسته از محصوالت از روش جوش استفاده نمی شود، به این صورت که برای تولید از مقاطع فوالدی اعم از شمش استفاده نموده و پس از حرارت و کشش و سایر فرایندها به لوله فوالدی تبدیل می شود. همچنین ماده اولیه لوله فوالدی مانیسمان نیز با لوله درزدار تفاوت دارد. این در حالی است که در فرایند تولید لوله درزدار پس از برش ورق و شکل دهی آن ، از جوشکاری نیز استفاده می گردد. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله مانیسمان نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد و قیمت لوله فوالدی نیز در هر دو روش متفاوت است. لوله مانیسمان )بدون درز( چیست ؟ همان طور که ذکر شد کیفیت تولید این نوع لوله فوالدی نسبت به نوع درزدار باالتر بوده و به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام باالتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار است. همچنین تولید این محصول معموال در قطرهای پایین صورت می گیرد چراکه تولید لوله فوالدی با قطر باال بدون درز مشکل می باشد و نیاز به هزینه باالیی دارد. اولین ایده برای تولید لوله فوالدی بدون درز، روش اکستروژن بود که پیش از آن برای تولید لوله های سربی به کار می رفت و پس از آن بر روی فوالد تکرار شد. روش های اولیه تقریبا غیر عملی بودند اما امروزه چندین روش تولید لوله بدون درز که در زیر به آن ها اشاره می شود از لحاظ نظری و تا حدودی عملی اثبات شده اند. از جمله این روش ها می توان به ریخته گری، نورد اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق، کشش لوله، فلوفرمینگ و نورد لوله فوالدی اشاره کرد.
لوله بدون درز چیست ؟
همان طور که ذکر شد کیفیت تولید این نوع لوله فولادی نسبت به نوع درزدار بالاتر بوده و به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام بالاتری

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

گروه صنعتی ناب، از ۱۰ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۳ سال پیش ثبت کرده ... و ۲ سال پیش به روز شده.

گروه صنعتی ناب
گروه صنعتی ناب
آگهی: لوله مانیسمان | قیمت لوله مانیسمان
گروه صنعتی ناب