برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
دکتر مهناز هدایی

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی

متخصص راديولوژي و سونوگرافي

بورد تخصصی رادیولوژی و سونوگرافی
CT SCAN ، MRI
فلوشیپ تصویر برداری تشخیصی و مداخله ای پستان

ماموگرافی چیست؟

در واقع رادیوگرافی (عکسبرداری با اشعه ایکس) از پستان ها می باشد که به دو منظورانجام میشود: ۱- غربالگری ۲- تشخیصی



روش غربالگری و تشخیصی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

در خانم هایی که بالای سن ۴۰ ساال دارند از نوع غربالگری انجام میگیرد و تشخیصی در هر سنی ممکن است انجام شود.
تفاوت در تصویربرداری نیز وجود دارد مثلاغربالگری در دو نما از هر پستان انجام میشود اما تشخیصی بسته به نظر رادیولوژیست ممکن است در نما های مختلف انجام بگیرد.



آیا ماموگرافی دردناک است؟

میتواند با درد همراه باشد خصوصا در خانم هایی که دچار درد پستان هستند به دلیل اینکه برای داشتن تصویر با کیفیت پستان ها باید کامل وارد دستگاه شده و تحت فشار صفحات دستگاه قرار گیرند که موجب درد در این ناحیه می گردد.



بهترین زمان انجام چه زمانی است؟

بهترین زمان پس از پایان عادت ماهیانه و یا یک هفته پس از شروع عادت ماهیانه می باشد.



آیا ماموگرافی سرطان زاست؟

یکی از دلایل نگرانی روش استفاد از اشعه ایکس می باشد به دلیل سرطان زا بودن این اشعه اما در واقع نتایجی که از آمار گیری به دست آمده، نشان میدهد در جوامعی که خانم ها به طور مرتب به ماموگرافی می پردازند مرگ و میر به دلیل سرطان پستان به طور چشمگیری کاهش یافته بنا به این آمار میتوان گفت در واقع مزایای بیشتری نسبت به مضراتش دارد.



روش دیجیتال چیست؟

دستگاهای قدیمی تر آنالوگ بوده ولی دستگاهای جدید دیجیتال می باشند و نوع آن بسته به تکنولوژی دستگاه ممکن است به صورت های مختلف انجام بگیرد. به تازگی روشی تحت عنوان توموسینتزیس اضافه شده که دقت تشخیصی آن را بالاتر برده است. برای خانمهای زیر ۶۰ سال استفاده از دستگاه های دیجیتال توصیه میگردد.



آیا انجام دادن بیش از یک بار در سال ممنوع است؟

به طور حتم روش غربالگری نباید بیش از یک بار در سال انجام شود اما روش تشخیصی با رعایت احتیاط های لازم بسته به صلاح دید پزشک ممکن است بیش از یک بار هم انجام بگیرد.



گاهی گفته میشود که باید بعد از سن ۵۰ سالگی و یا هر دو سال یک بار انجام شود، روش درست چیست؟

در بعضی کشورهای غربی انجام غربالگری را پس از ۵۰ سالگی و برخی دیگر پس از ۴۰ سالگی توصیه کرده اند و باید توجه داشت که در این کشور ها سرطان پستان در سنین بالاتری رواج دارد در میانه سنی ۶۱ سال اما در کشورهای درحال توسعه سرطان پستان در سنین پایین تری شیوع پیدا میکند و به نظر میرسد برای کشور ما شروع غربالگری با ماموگرافی از سن ۴۰ سالگی مناسب تر باشد.



چرا با وجود روش های بی خطری مانند سونوگرافی تاکید میشود که برای غربالگری سرطان پستان از ماموگرافی استفاده شود؟

به دلیل دقت بالا در تشخیص است زیرا ماموگرافی علاوه بر این که میتواند توده های پستان را نشان دهد یک خصوصیت برجسته دارد که میتواند رسوبات ریز کلسیم (میکروکلسیفیکاسیون) را در پستان نشان دهد که سونوگرافی و حتی MRI در دیدن این رسوبات ضعف دارند. این رسوبات میتوانند اولین نشانه بروز سرطان در زودرس ترین شکل آن (کارسینوم درجا یا DCIS) باشند.

آیا رسوبات کلسیم همیشه نشانه سرطان هستند؟

خیر ،رسوبات کلسیم در بسیاری از خانم های سالم در سنین بالا ممکن است دیده شوند ودر اکثر موارد این رسوبات نمای بدی نداشته و نیاز به اقدام خاص درمانی نیز نخواهند داشت. اما اگر به تشخیص رادیولوژیست نمای این رسوبات مشکوک باشد لازم میگردد که از آنها نمونه برداری انجام شود.

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

دکتر مهناز هدایی، از ۵ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۴ سال پیش ثبت کرده ... و ۴ سال پیش به روز شده.

دکتر مهناز هدایی
  • تهران، تهران ، خیابان نلسون ماندلا ( آفریقا ) ، تقاطع وحید دستگردی ( ظفر ) ، ساختمان پزشکان آ
  • 021 8879 9987
دکتر مهناز هدایی
آگهی: متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر مهناز هدایی