برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
pumpyar

پمپ های صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی

پمپ هاي صنايع غذايي، بهداشتي و دارويي

بسیاری از مشکلات پمپ ها در صنایع غذایی یا به دلیل این است که پمپ اصولا برای این صنعت طراحی نشده و یا پمپ متناسب با کاربرد آن انتخاب نشده است. در واقع محل استفاده از پمپ است که نوع پمپ را مشخص می نماید.
در این صنعت برای انتخاب پمپ ها علاوه بر مشخصات عمومی مورد نیاز مانند ظرفیت و فشار سیستم و درجه حرارت باید به مواردی همچون وجود ذرات جامد، خورندگی مواد، حساسیت ماده و شرایط بهداشتی توجه داشت. حساسیت بافت مواد به شرایط جابجایی، باعث ایجاد تغییر در کیفیت محصول تولیدی و در نتیجه افت کیفیت آن شده و برای رعایت شرایط بهداشتی نیز باید موارد خاصی را مد نظر داشت:
1- عدم آسیب به بافت ماده: بیشتر محصولات این صنعت به نحوه پمپاژ حساس بوده و در صورت عدم رعایت این نکته، محصول دچار آسیب خواهد شد. موادی همچون انواع سس مایونز، خامه، پنیر پروسس، خمیر و کرم کیک و بیسکوئیت از این دست می باشند. همچنین موادی مانند شکلات، سالاد الویه، مربا و محصولاتی که حاوی مغز و یا تکه های میوه هستند، باید در طول انتقال سالم بمانند.
2- بهداشتی با قابلیت شستشو: وجود حفره های ریز و یا نقاطی در پمپ که شدت جریان عبور مواد در آنها ناچیز باشد باعث ماند مواد و ایجاد آلودگی می گردند. قابلیت شستشو در محل (CIP) و یا در مواردی شستشو به وسیله بخار (SIP) از ملزومات اولیه این صنعت می باشند. همچنین مقاومت قطعات داخلی پمپ ها در برابر شستشو با سود و اسید نیز باید در نظر گرفته شود. رعایت استانداردهایی مانند EHEDG, FDA, 3A تایید قابل اعتمادی از بهداشتی بودن این پمپ ها می باشند.
انواع پمپ های پیشنهادی:
مجموعه کاملی از پمپ های مخصوص صنایع غذایی و بهداشتی که تقریبا پاسخگوی تمامی نیازهای این صنعت می باشند در این واحد گردآوری شده اند:
1- پمپ های گریز از مرکز Centrifugal Pumps
این پمپ ها برای انتقال مواد رقیق مانند شیر، شربت های رقیق و موادی از این دست با ظرفیت های کم تا بسیار زیاد مناسب می باشند. تخلیه تانکرهای شیر و انتقال روغن های رقیق نمونه ای از کاربردهای این پمپ ها می باشند.
2- لوب پمپ ها Lobe Pumps
دنده های این پمپ ها به دلیل استفاده از یک جفت دنده همزمان کننده دیگر ( برعکس پمپ های دنده ای) با هم در تماس نبوده و به همین دلیل انتقالی بسیار نرم برای مواد را فراهم می آورد. این پمپ ها قابلیت شستشو در مجل (CIP) را به راحتی ممکن می سازند.
3- پمپ های دنده داخلی Internal Gear Pumps
فشار خروجی زیاد در کنار قابلیت تنظیم ظرفیت این پمپ را مناسب انتقال موادی که حساس نیستند (مانند انتقال شیر و آب پنیر تغلیظ شده به برج Spry Dryer ) کرده است.
4- پمپ های پروانه لاستیکی Flexible Impeller Pumps
ظرفیت زیاد در کنار حجم کوچک و انتقال نسبتا نرم مواد رقیق و یا حاوی ذرات جامد این پمپ را مناسب استفاده در خطوط تولید نموده است.
5- پمپ های دیافراگمی بادی Air Operated Diaphragm Pumps
این پمپ ها تقریبا توانایی انتقال همه نوع مواد را دارند ولی هزینه های زیاد تولید و نگهداری سیستم های هوای فشرده، استفاده از این پمپ ها را محدود می نماید.
6- مونو پمپ ها Progressive Cavity Pumps
توانایی این پمپ در انتقال بسیار نرم مواد رقیق تا بسیار غلیظ، مواد حاوی ذرات جامد و سایا باعث شده که استفاده از این پمپ در بسیاری از صنایع فراگیر گردد. ضعف عمده این پمپ ها احتمال ورود ذرات لاستیک به مواد ناشی از خشک کار کردن پمپ می باشد.
7- پمپ های شلنگی House (Peristaltic) Pumps
کمترین میزان آسیب به مواد در کنار خروجی بدون ضربان و همچنین انتقال مواد رقیق تا بسیار غلیظ از جمله خواص این پمپ می باشد. ضعف عمده این پمپ ها محدودیت تهیه و قیمت لوازم مصرفی (شلنگ) آن می باشد.
8- پمپ های پیستونی Piston Pumps
تولید فشارهای بسیار زیاد در کنار توانایی کنترل ظرفیت این پمپ ها را مناسب استفاده در شرایط خاص مانند سیستم های هموژن و یا تزریق در سیستم های پر فشار نموده است.
کاربردها
آبمیوه، پوره و رب
پمپ های انتقال میوه (مانند هویج، سیب، گوجه فرنگی، آلبالو و ..)، کنسانتره، پوره، شربت، خمیر لواشک و...
پمپ های انتقال شکر، تفاله میوه، پمپ های عمودی تخلیه بشکه های حاوی کنسانتره و رب
نوشابه و دوغ
پمپ های انتقال عصاره، شربت، ماست و عصاره مالت، پمپ های اندازه گیر برای تزریق اسانس و رنگ
پمپ های انتقال شکر برای تولید شربت، پمپ های عمودی برای تخلیه بشکه کنسانتره میوه و عصاره مالت
پمپ های انتقال تفاله مالت
کنسرو و غذاهای آماده
پمپ های انتقال سالاد الویه، قطعات ماهی،گوشت و مرغ، سبزیجات خام و یا پخته، بادنجان (قطعه شده و یا خاویار)، روغن، سوپ، فرنی، خمیر گوشت (سوسیس و کالباس) ،گلوتن و ...
پمپ های اندازه گیر برای تزریق اسانس و رنگ، پمپ های انتقال

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

pumpyar، از ۱۵ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۸ سال پیش ثبت کرده ... و ۱ سال پیش به روز شده.

pumpyar
pumpyar
آگهی: پمپ های صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی
pumpyar