برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
dayam

صادرات به عمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به عمان و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در آن

صادرات به عمان این روزها در ایران تبدیل به یک بازار رقابتی کسب و کار شده است زیرا در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد چشمگیری همراه بوده و میزان مبادلات تجاری این کشور با کشورهای دیگر جهان افزایش یافته است و با پتانسیل خوبی که در بازار مصرف ایجاد کرده، کشورهای همسایه از جمله ایران برای نفوذ در این بازار در حال رقابت می‌باشند.

09122753182

معرفی کشور عمان
عمان کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است که از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه بوده و دارای مرز دریایی با ایران است.

همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است.

چرا صادرات به عمان؟
عمان از سال ۲۰۰۰ به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده و با جمعیت حدود ۴.۵ میلیون نفری خود حدود ۰.۱۵ درصد از واردات جهان را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است و بر اساس پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول، درآمد سرانه عمان بر اساس قدرت برابری خرید از بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بالاتر است و تا سال ۲۰۲۰ به طور متوسط سالانه ۱.۳۴ درصد رشد خواهد یافت. براساس طبقه بندی اخیر بانک جهانی نیز، عمان در گروه کشورهای با درآمد بالا طبقه بندی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت بازار مصرف بالقوه‌ای برای کالاهای غیرنفتی در همسایگی دریایی ایران قرار گرفته است.
09122753182
در ایران اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی، منجر به لزوم دسترسی به بازارهای خارجی شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی در عمان وجود دارد.

اسناد همکاری اقتصادی ایران و عمان کدامند؟
اگرچه روابط اقتصادی میان ایران و عمان از رشد و توسعه متوازن با روابط سیاسی برخوردار نمی‌باشد اما با امضای برخی اسناد مهم میان دو کشور بسترهای لازم جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی فراهم گردیده است. این اسناد عبارتند از:

موافقتنامه بازرگانی، موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه کشتیرانی بازرگانی، موافقت‌نامه همکاری حمل و نقل هوائی، و موافقت‌نامه بین المللی تاسیس کریدور بین المللی ترانزیت کالا و مسافر (که در اردیبهشت ۱۳۹۰ بین پنج کشور ایران – عمان – ازبکستان – ترکمنستان و قطر) به امضا رسیده است و یادداشت تفاهم‌های متعدد در زمینه‌های همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور، مبادله اطلاعات فناوری، گردشگری و همکاری در زمینه منابع آب، بعلاوه تشکیل کمیته‌های تخصصی درحوزه‌های نفت و گاز، همکاری‌های علمی، امنیتی و سیاسی، گردشگری و کمیته پیگیری اجلاس های کمیسیون مشترک بین دوکشور حاکی از وجود اراده قاطع مقامات عالیه دو دولت برای گسترش روابط در ابعاد مختلف می‌باشد.

09122753182
کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور نیز به عنوان رکن اصلی توسعه همکاری‌های اقتصادی درطول بیست سال گذشته با برگزاری ۱۳ اجلاس موفق گردیده؛ راهکارهای لازم را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ارائه نماید. اگرچه لازم است طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی در این کمیسیون متناسب با تحولات داخلی و بین المللی و در جهت مرتفع نمودن نیازهای روز دو کشور تدوین و منعقد شود.

وضعیت واردات و صادرات به عمان به چه صورت است؟
در مورد صادرات و واردات کالا، براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال ۲۰۱۵ بیشترین سهم از صادرات به عمان مربوط به سوخت‌ها و محصولات معدنی ( ۵۴.۱ درصد) بوده است. بیشترین سهم از واردات عمان نیز به کالاهای صنعتی (صنعت ساخت) (۷۳ درصد) اختصاص داشته است.
در زمینه صادرات و واردات خدمات براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، بیشترین سهم از صادرات خدمات عمان در سال ۲۰۱۴ مربوط به گردشگری (۴۴.۲ درصد) بوده است. در بخش واردات خدمات نیز بخش حمل و نقل بیشترین سهم را داشته است.

09122753182
درآمدهای صادراتی عمان بیش از ۵۰ درصد از طریق صادرات و فروش نفت و گاز انجام می‌شود. مهم‌ترین و بیشترین کالاها برای صادرات به این کشور از کشورهای دیگر جهان شامل مواد غذایی و فرآورده‌های کشاورزی و دامی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف، مصالح و تجهیزات ساختمانی هستند.

گروه‌های کالایی عمده صادرات ایران به عمان شامل چه کالاهایی می‌باشد؟
طبق آمار، ۲۰ گروه کالایی که ایران در سال ۱۳۹۵بیشترین صادرات به عمان را از آنها داشته نشان می‌دهد که بیشترین صادرات

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

dayam، از ۷ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۳ سال پیش ثبت کرده ... و ۲ سال پیش به روز شده.

dayam
dayam
آگهی: صادرات به عمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن
dayam