برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
مهندس حسینی

تولید انواع استابلایزر( ترانس ولتاژ- Stabilizer)

توليد انواع استابلايزر( ترانس  ولتاژ- Stabilizer)

چرا استابلایزر (ترانس تثبیت کننده ولتاژ، Stabilizer، AVR)؟
تحقیقات انجام شده نشان می دهد عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویز (Noise)، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر هستند.
آسیب های ایجاد شده توسط این عوامل عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه همچون موتور، کمپرسور، پاور و غیره اتفاق می افتد. به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی، یخچال، لباسشویی، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره حتما ً باید از دستگاههای استابلایزر (Stabilizer) استفاده نمود، با توجه به این موضوع که فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق در دستگاه های فاقد استابلایزر هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند.
هزینه ناشی از خسارات احتمالی و عملکرد نامطلوب دستگاه به مراتب بیش از هزینه پیشگیری (استفاده از استابلایزر و UPS) می باشد .
تفاوت ترانس های استابلایزر با محافظ ها
دستگاه محافظ ، فقط دارای یک برد الکترونیکی می باشند که به هنگام بالا و یا پایین بودن ولتاژ برق شهر از حد تعریف شده برق را قطع می نماید، یک مدار تاخیر هم برای وصل مجدد برق شهر با زمان معین استفاده میشود.این سیستم به خاطر ساده بودن و فیلتر نکردن ولتاژ، محافظی مطمئن و کامل برای دستگاههای مصرف کننده نیست، ولی استابلایزر با کمک میکروکنترولر (Microcontroller) هوشمند و مدارات فیلتر داخلی و رگولاسیون (Regulation) محافظی بسیار مطمئن برای لوازم برقی می باشد.
کارکرد ها و قابلیت های استابلایز (Stabilizer) صادیران
1 – تثبیت برق شهر
برق شهر دارای نوسانات ولتاژ است،استابلایزرهای صادیران با دامنه باز ولتاژ ورودی، ولتاژ را به میزان قابل توجهی تثبیت میکند.
2 – محافظت در مقابل اتصال کوتاه (Short Circuit)
اگر به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی استابلایزر اتفاق بیافتد بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک (توسط میکروکنترلر)، خروجی را قطع نموده و از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید.
3 - کاهش هزینه های مصرف برق
افت ولتاژ برق شهر باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها شده و قدرت نامی و راندمان الکتروموتور را به حد قابل توجهی کاهش می دهد، در نتیجه دور الکترو موتور کاهش پیدا کرده، باعث گرم شدن آن (اتلاف انرژی) خواهد شد. در نهایت برق زیادی را مصرف می کند، در بعضی از مواقع افزایش مصرف برق تا 25% نیز خواهد بود.
4 – محافظت در مقابل رعد و برق، ولتاژ های بالا و نوسانات لحظه ای و اسپایکها (Spike)
5 – محافظت در مقابل اعوجاج و نویز ها (Noise)
برق شهر به علت استفاده مشترک هزاران مصرف کننده صنعتی و غیره صنعتی و همچنین مشکلات موجود در شبکه انتقال همواره دارای نویز و نوسانات بسیاری است که باعث خرابی های بعضا ًجبران ناپذیر برای قسمت سخت افزاری و یا نرم افزاری مصرف کننده می شود.
به کمک استابلایزر تمام نویزها و اعوجاج های جریان برق شهر، رگوله و فیلتر (Regulation & Filtration) می گردد.
6 – مانیتورینگ برق شهر (Monitoring)
استابلایزرهای صادیران دارای یک صفحه LCD و یا LED می باشند که همواره میزان ولتاژ ورودی و همچنین ولتاژ خروجی تثبیت شده و نیز مقدار بار مصرفی (Load) و یا خرابی و اختلال شبکه را نمایش می دهند.
7 – جلوگیری از شوک های الکتریکی اولیه
برق شهر هنگام وصل مجدد دارای نوسات لحظه ای شدیدی است که برای مصرف کننده ها بسیار زیان آور می باشد. استابلایزر صادیران جهت رفع شوک ها و کنترل جریان های اولیه به گونه ای طراحی شده که با تاخیر 1 الی 4 دقیقه ای (قابل تنظیم) برق شهر را مجددا ً وصل می نماید.
8- حفاظت از سیم کشی ساختمان
هنگامی که ولتاژ برق شهر پایین می آید، مصرف کننده برای جبران این کاهش ولتاژ، جریان بیشتری از مدار و سیم کشی میکشند، این موضوع جریان زیادی را از فیوزهای سر راه و کابلهای برق عبور میدهد که باعث قطع شدن فیوزها و گرم شدن شدید کابلهای ورودی و موتور دستگاه مصرف کننده می گردد.
تثبیت ولتاژ توسط استابلایزر (به کمک ترانس ها با دور سیمپیچ بالا و میکرو کنترلر) از تولید این گرما، خطر آتش سوزی و عمر مفید دستگاه پیشگیری میکند.
9 – بهبود راندمان دستگاه
در صورتی که ولتاژ ورودی دستگاهها از مقدار تعیین شده پائین تر باشند دستگاههایی مانند لامپ ها و یا موتورهای برقی و غیره راندمان مناسب خود را نداشته و کارایی آن ها به حداقل می رسد در ضمن طول عمر مفید آنها نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
10 – رفع مشکلات ناشی از ژنراتور
همانطور که می دانیم ولتاژ ژنراتورها (مخصوصا ً دستگاههای توان پائین و ژنراتور های برق اضطراری) تثبیت شده نبوده و دارای نویز و نوسانات

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

مهندس حسینی، از ۱۵ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۸ سال پیش ثبت کرده ... و ۱ سال پیش به روز شده.

مهندس حسینی
مهندس حسینی
آگهی: تولید انواع استابلایزر( ترانس ولتاژ- Stabilizer)
مهندس حسینی