برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
پیشگامان شیمی -حسنپور

سدیم لوریل سولفات (SLS)

سديم لوريل سولفات (SLS)

Sls
سدیم لوریل سولفات (SLS) چیست ؟
سدیم دودسیل سولفات (SDS)، که به نام سدیم لوریل سولفات (SLS) شناخته می شود، یک ترکیب آلی سنتز شده با فرمول شیمیایی CH3(CH2)11SO4 Na است. این ماده یک سورفکتانت آنیونی است (سورفکتانت بدین معنی است که باعث ایجاد حباب می شود.) که در بسیاری از محصولات شستشو و بهداشت استفاده می شود. این ماده شامل یک دنباله ی 12 کربن متصل به یک گروه سولفات است.
این ماده همچنین یک عامل امولسیفایر و عامل فوم کننده است که معمولا در محصولات آرایشی و پاک کننده های صنعتی استفاده می شود. SLS در بسیاری از صابون ها، شامپوها، خمیر دندان ها و مایع ها و پودر های لباس شویی وجود دارد. اگر چه SLS از نارگیل تولید شده است، اما در طی فرایند تولید، با یک محصول جانبی سمی آلوده می شود.
تولید SLS
لوریل سولفات سدیم با انجام فرایند به وسیله ی لوریل الکل با گاز سولفور تری اکسید، اولئوم، و یا کلروسولفوریک اسید برای تولید لوریل سولفات سدیم سنتز می شود. تولید محصول پس از اضافه کردن هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم خنثی می شود. لوریل الکل می تواند به شکل خالص مورد استفاده قرار گیرد و یا ممکن است از روغن نارگیل یا روغن هسته ی خرما به وسیله هیدرولیز (که اسیدهای چرب خود را آزاد می کند) به دست آید و پس از آن عمل هیدروژناسیون انجام می گیرد. از زمانی که لوریل سولفات سدیم از این منابع تولید می شود، نمونه های تجاری این محصولات در واقع لوریل سولفات سدیم خالص نیستند، بلکه ترکیبی از سدیم آلکیل سولفات سدیم به همراه مقدار زیادی سدیم لوریل سولفات است. به عنوان مثال، سدیم لوریل سولفات، زمانی که از روغن نارگیل تولید می شود، به عنوان سدیم کوکو سولفات (SCS) شناخته می شود. سدیم لوریل سولفات به صورت تجاری به شکل پودر، ورق و دیگر اشکال تولید می شود. همچنین به شکل محلول های آبی با غلظت های مختلف در دسترس است.
خواص فیزیکی و شیمیایی SLS
غلظت مایسل بحرانی (CMC) لوریل سولفات سدیم در آب خالص در 25 درجه سانتیگراد 8.2 میلیمتر است و عدد تجمع در این غلظت معمولا حدود 62 است. درصد یونیزاسیون مایسل (α) حدود 0.3 (یا 30 درصد) است
کاربردهای سدیم لوریل سولفات – SLS
سدیم لوریل سولفات عمدتا در مواد شوینده ی مختلف کاربرد های زیادی دارد. این ماده یک سورفاکتانت بسیار موثر است و در هر کاری که نیاز به حذف لکه های چرب و تثبیت شده دارد، استفاده می شود؛ برای مثال، آن را در غلظت های بالا با محصولات صنعتی، از جمله مواد شست و شوی موتور خودرو، مواد پاک کننده ی کف خودرو و صابون های شستشوی مورد استفاده در کارواش یافت می شود.
در غلظت های پایین تر، از آن در خمیر دندان، شامپو، خمیر ریش استفاده می شود. علت کاربرد آن در این زمینه ها توانایی آن در ایجاد کف، خواص سورفکتانت آن و در برخی کاربرد ها توانایی حجم دهندگی آن است.
سدیم لوریل سولفات در یک روش بهبود یافته برای تهیه بافت های مغزی برای مطالعه با میکروسکوپ نوری استفاده می شود. این تکنیک که CLARITY نامگذاری شده است، به وسیله ی کارل دییررت و همکارانش در دانشگاه استنفورد توسعه یافت. روند آن شامل تزریق ارگان به محلول آکریل آمید برای اتصال ماکرومولکول های ارگان (پروتئین، اسیدهای نوکلئیک و غیره) و سپس با پلیمریزاسیون حرارتی برای تشکیل یک “هیدروژل مغزی” (یک مش در سراسر بافت برای تثبیت ماکرومولکول ها و ساختارهای دیگر در فضا) است. سپس با لیپید با استفاده از سدیم لوریل سولفات حذف می شود. حذف لیپید برای از بین بردن پراکندگی نور با کمترین پروتئین از دست رفته است.
در کنار سدیم لوریل سولفات و تریتون X-100، محلول های آبی سدیم لوریل سولفات برای پراکندگی یا تعلیق نانولوله ها مانند نانولوله های کربنی محبوب هستند.
غشاهای مایع تشکیل شده از سدیم لوریل سولفات در آب برای جداسازی ذرات غیر معمول کاربرد دارند. این دستگاه به عنوان یک فیلتر معکوس عمل می کند، که اجازه می دهد ذرات بزرگ بدون جابه جایی ذرات کوچک تر منتقل شوند.
در آزمایش های تشکیل هیدرات گاز، سدیم لوریل سولفات به عنوان یک تقویت کننده ی رشد هیدرات گاز استفاده می شود. محققان از هیدرات های گاز به عنوان افزایش مقیاس (scale up) فرایند های صنعتی، ذخیره سازی گاز و فن آوری های جداسازی گاز بهره می برند.

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

پیشگامان شیمی -حسنپور، از ۵ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۴ سال پیش ثبت کرده ... و ۴ سال پیش به روز شده.

پیشگامان شیمی -حسنپور
پیشگامان شیمی -حسنپور
آگهی: سدیم لوریل سولفات (SLS)
پیشگامان شیمی -حسنپور