برای جستجو، شروع به تایپ کنید ...
مبتکران شیمی

گلوتارالدهید دارویی و صنعتی

گلوتارالدهيد دارويي و صنعتي

گلوتارالدئید چیست؟
گلوتارالدئید (Glutaraldehyde) با نام آیوپاک 1و5- پنتا دی ال و فرمول مولکولی C5H8O2 ، مایعی بی رنگ با بویی تند و زننده است، ساختار شیمیایی آن به شکل زیر میباشد:

ساختار شیمیایی گلوتارآلدهید(گلوتارالدئید)

این ماده به نام های دیگری نیز شناخته میشود مانند:
گلوتارال(Glutaral)
گلوتارادی آلدئید(Glutardialdehyde)
گلوتاریک دی آلدئید (Glutaric dialdehyde)
محلول های آبی گلوتارالدهید به طور معمول از غلطت 1درصد تا 50 درصد وجود دارد و نام های تجاری آن ها به صورت زیر می باشد:

Wavicide
Cidex
Sonacide
Hospex
Omnicide
Metricide
خواص فیزیکی و شیمیایی:
فرمول مولکولی: C5H8O2
وزن مولکولی(gr/mol) : 100.11
نقطه ذوب : -14 درجه سانتی گراد
نقطه جوش : 188 C (at 1002 hPa)
دانسیته : 0.72 kg/m3
pH: اسیدیته ضعیف (50% محلول)

کاربرد های گلوتارآلدهید :
این ماده در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

به عنوان استریل کننده سرد در صنعت بهداشت و درمان:
از محلول 1% یا 2% گلوتارالدئید استفاده میشود که به وسیله یک بافر قلیایی مانند سدیم بی کربنات فعال میشود. محلول فعال میتواند تا 2هفته مورد استفاده قرار گیرد و برای ضدعفونی کردن وسیله های حساس به گرما مانند ابزار دیالیز ، برونکوسکوپ ها ، تجهیزات دندان پزشکی و سایر ابزارهای پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد ضدعفونی کردن وسایل به وسیله محلول گلوتارآلدهید توسط سیستم های برقی و یا واحد های شستشو اتومات انجام می شود که ابزار و وسایل مورد نیاز که باید ضدعفونی بشوند در محلولی از این ماده غوطه ور می شوند.

عامل سخت کننده در ظهور عکس رادیولوژی (X-Ray):
گلوتارالدئید به عنوان عاملی برای توسعه عکس های سیاه و سفید اشعه ایکس که یک عامل تقویت کننده برای کوتاه کردن چرخه خشک شدن فیلم است مورد استفاده قرار میگیرد. توسعه دهندگان حاوی این ترکیب به طور کلی در دمای بالا ، در پردازنده های فیلم ، عمدتا در زمینه پزشکی و به میزان کم در کاربردهای مهندسی مانند تست غیر مخرب جوش ها، مورد استفاده قرار می گیرند. توسعه دهندگان اشعه ایکس معمولا به عنوان کنسانتره هایی حاوی گلوتارالدئید ازاد یا مخلوط با سدیم بی سولفیت تهیه می شوند.

کاربرد گلوتارآلدهید در اشعه ایکس

تصفیه آب :
محلول رقیق گلوتارآلدئید 10-15% در صنعت تصفیه آب ، برج های خنک کننده ،واشرهای هوا و سایر سیستم های چرخه آب برای جلوگیری از خوردگی و رشد میکروب ها مورد استفاده قرار میگیرد.

در صنعت کاغذ سازی :
محلول رقیق 10-15% برای کاهش یا جلوگیری از رشد میکرو-ارگانیسم ها در مایع خمیر کاغذ مورد استفاده قرار میگیرد. این محلول با استفاده از دستگاه در اسلایدها تزریق می شود تا گلوتارالدئید 50 تا 100 ppm در خمیر کاغذ وجود داشته باشد.

بعنوان عامل تمیز کننده :
کاربرد گلوتارالدئید بعنوان تمیز کننده

این محصول بعوان عامل نگهدارنده در مواد تمیز کننده در صنایع مانند : صنایع غذایی ، آشامیدنی ها ، دخانیت و مواد شوینده مورد استفاده قرار میگیرد. در فرانسه از گلوتارالدئید در ترکیب 8 محصول که عبارتند از : ضدعفونی کننده ها ، کنترل کننده ، تمیز کننده ها و مرمت کننده ها در رنج 0.024 الی 6.5 درصد مورد استفاده قرار میگیرد. در انگلستان مقدار گلوتارآلدهید در مواد پاک کننده حدود 0.05الی 0.1% است.

به عنوان زیست کش در صنعت نفت:
گلوتارآلدهید در صنعت به عنوان یک افزودنی گل حفاری، عامل بازیابی نفت و در تصفیه چاه های نفت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به عنوان یک محصول زیستی در محصولات نفتی مانند روغن های روان کننده مورد استفاده قرار میگیرد.
*گل حفاری

در دامپزشکی :
کاربرد گلوتارالدئید در دامپزشکی

در دامپزشکی برای ضدعفونی کردن حیوانات و پرندگان خانگی مورد استفاده قرا میگیرد. محلول رقیق 0.1 -0.3 % گلوتارالدئید اسپری میشود ، شسته میشود یا به صورت فوم بر روی دیوارها، کف زمین و دیگر سطوح مورد استفاده قرار میگیرد. برای رفع آلودگی محیط زندگی حیوانات دامی میتوان از تجهیزات اتوماتیکی برای استفاده از محلول 400ppm استفاده کرد محلولی که حاوی 750ppm باشد برای پاکسازی پوسته های تخم مرغ برای کمک به حذف کثیفی استفاده می شود.

در صنعت دباغی:
محلول رقیق این ترکیب شیمیایی برای نرم کردن چرم و بهبود آن در برابر آب ، عوامل قلیایی و جلوگیری از کپک زدن برای این کار چرم را در محلول 0.5-2% محلول گلوتارآلدهید قرا میدهند.

میکروسکوپ/ بافت شناسی
گلوتارآلدهید بعنوان سفت کننده بافت دستمال کاغذی و الکترون و روشن کننده میگروسکوپی ، و به طور عمومی از محلول 1.5-6 درصدی استفاده میشود.

در پرورش ماهی
به طور کلی در ارتباط با مواد مرطوب،

بیش‌تر ...
خوب است بدانید:

مبتکران شیمی، از ۱۷ سال پیش عضو سایت ایستگاه است .

این آگهی را اولین بار ۳ سال پیش ثبت کرده ... و ۳ سال پیش به روز شده.

مبتکران شیمی
مبتکران شیمی
آگهی: گلوتارالدهید دارویی و صنعتی
مبتکران شیمی